Zaregistruj se ZDARMA pro ceny nižší až o 15%, přihlas se a nakupuj výhodně!

Do léta 15 kilo dolů

zhubnout-15-kg

 

Do léta 15 kilo dolů jen s lékařem (přepis článku z deníku Právo ze dne 30.4.2018)

S teplými dny přibývá nejrůznějších nových metod a přípravků na hubnutí. Všechny podle výrobců, distributorů a recenzí těch, kteří je zkusili, fungují.

Jak moc zaručená však tato tvrzení jsou?

„Vůbec,“ shrnuje jedním slovem přední česká obezitoložka MUDr. Taťána Staňková z Centra pro poruchy metabolismu a výživy při Poliklinice na Národní v Praze. 

Několik kil, která jste přibrali v zimě, shodíte do června většinou snadno, stačí jen upravit životosprávu. Ale zbavit se do léta 15 kil – navíc bez pomoci specialisty – je podle lékařky holý nesmysl či hazard s vlastním zdravím.
„Pokud potřebujete zhubnout 2 nebo 3 kila do letních šatů, je úplně jedno, jestli budete pár dní pít jen vodu s citronem jako Beyoncé nebo zvolíte nějaký jiný dietní hit současnosti. Chcete-li, ale sundat 15 kilo nebo více, riskujete. V mládí možná ještě takovou nevyváženou dietu ustojíte, ale s nějakou nemocí a přibývajícími léty už nikoli,“ upozorňuje MUDr. Taťána Staňková. 

Produktům neznámých klinik nevěřte 

Diety podle krevních skupin či na základě typologie člověka, osmihodinová dieta, zásada jíst jen do 17.00, různé svaté grály, chilli papričky a populární kapky všeho druhu – nic z toho není absolutním receptem na hubnutí.
„Některé diety možná pomohou k tomu, abyste nejedli od rána do večera, nebo vás přinutí omezit množství přijímané potravy. To jde ale i jinak a lépe“, říká obezitoložka. A pokračuje: „Pokud se někde dočtete, že produkt vyzkoušeli američtí lékaři, jeho účinky ověřili vědci z celého světa či obsahuje látky, které prokazatelně spalují tuk v těle, jděte od toho pryč,“ doporučuje MUDr. Staňková.
Podle ní když se na tyto přípravky podíváte pořádně, zjistíte, že jde většinou o látky, které jsou běžně dostupné v lékárně a samostatně vás vyjdou mnohem levněji. Navíc většina z nich nemá na redukci váhy žádný vliv. 

Údajně zaručené, nikdy neprokázané 

O tom, že všechno není zcela v pořádku, svědčí podle lékařky i pozitivní hodnocení pod internetovými nabídkami, k němuž už nelze připojit žádný komentář.
Tak například vliv karnitinu a L-karnitinu na redukci váhy nebyl nikdy prokázán. (L-karnitin je navíc stabilní látka, která těžko podléhá rozkladu a v těle jí máme spíše nadbytek.) 

Kyselina hydroxycitronová – extrakt z rostliny garcinia cambodgia – bývá doporučována kvůli potlačení hladu při redukční dietě. Žádná studie však tento účinek nikdy neprokázala.
Jablečný ocet – by měl omezit pocit hladu. Obsahuje sice jablečnou vlákninu – pektin – ovšem v doporučené denní dávce je pektinu tak málo, že nemůže nic ovlivnit. Jablečný ocet sám by však ve větším množství zvýšil kyselost žaludku, a tím by došlo přesně k opačnému efektu – chuť k jídlu by podpořil.
Ani v případě bromelainu, směsi proteolytických enzymů z plodu ananasu, nepochodíte. Podle doktorky Staňkové neexistuje jediný náznak v jakékoli studii, že by byl bromelain účinný na snižování tělesné hmotnosti či ovlivnění hladu. Neštěpí totiž tuky, ale bílkoviny.
Ráno sacharidy, večer bílkoviny a hlavně cvičit. Ani toto léta propagované pravidlo podle doktorky Staňkové naplatí.
„Je úplně jedno, kdy a co jíte,“ říká. „My do toho našim pacientům vůbec nemluvíme. Ať si jedí, jak jim to organizačně vyhovuje – 5x denně nebo třeba jen jednou. Důležité je jen to, aby se příjem rovnal výdeji pro udržení váhy a příjem byl menší než výdej v případě hubnutí. Jakákoli omezení a pravidla vedou jen k tomu, že to lidé nakonec nevydrží. A co se týká pohybu: U nás v centru pacienty cvičit nenutíme. Lidé jsou unavení, protože jsou do večera v práci, nebo jsou nemocní a často i limitovaní váhou, kvůli které k nám přišli. Mezi našimi pacienty je tedy spíše výjimkou, když někdo cvičí.“ 

Podle čeho vybrat dietu 

Dieta by měla mít co nejvíce vlákniny a bílkovin a co nejméně sacharidů a energie. „Zároveň by měla vyrovnat všechny doporučené denní dávky vitaminů, minerálů a stopových prvků,“ konstatuje MUDr. Taťána Staňková.
Nestačí ale přijít do lékárny a koupit si prostě nějakou vlákninu.
Klidně se totiž může stát, že dostanete nerozpustnou. Ta urychluje střevní činnost a pěkně vás „vyčistí“. V trávícím ústrojí však nezvětšuje svůj objem a na hubnutí žádný vliv nemá. Naopak – může dokonce podpořit hlad. V potravinových doplňcích ji většinou najdete pod označením lignin a celulóza.
Vhodná je jedině rozpustná vláknina. Podle doktorky Staňkové byste ji však měli zásadně míchat s vodou, nikoli s mlékem.


Stranu připravil Václav Pergl, Právo

 

Tento web používá soubory cookies. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.