Vláknina nám skutečně pomáhá hubnout

Iva Málková je spojena s tématem hubnutí jako nikdo jiný.  A dokáže i potěšit, když říká:  "Nepropadejme zoufalství, pokud naše optimální váha nespadá do tabulek ideální váhy."

A nejen o tom je naše povídání, ke kterému jsme pozvali i Hanu Málkovou. Jak se říká jablko nepadá daleko od stromu a dcera Hana je vystudovaným odborníkem v oblasti zdravé výživy.

Hubnutí  je každodenním tématem většiny žen. Proč mnoho z nich prohubne život? Zeptejme se psycholožky Ivy Málkové. stop obezitě vláknina
Člověk je svojí podstatou tvor líný a přijde mu jednodušší sáhnout po nějakém zázraku či konkrétní  módní dietě, než aby si sám tvořivě sestavil jídelníček, který obsahuje  živiny v přiměřeném množství a poměru. V porovnání s doporučením "jezte pestře, střídmě a pravidelně se hýbejte", zní rady "vynechejte lepek", "staňte se  vegetariánem" nebo "jezte syrovou stravu" opravdu jednoduše.

Velká část žen se pokouší zbavit kil navíc několikrát a bezvýsledně. Co je nejdůležitější pro to dotáhnout hubnutí do úspěšného konce?
To je právě to, co si většina hubnoucích mylně myslí - nasadím nějakou dietu,  zhubnu a je to. Budu již navždy štíhlý člověk.  Ale bohužel tak tomu není.  Člověk, který má problémy s váhou, se musí  kontrolovat celý život. A pokud to má být celý život, tak ta kontrola nesmí být neradostná,  ale musí vést ke spokojenému životu. Ne tedy od pondělka, od úplňku budu úplně jiný,  budu dodržovat stoprocentně to, co hlásá nadšenec pro ten  který směr.  Ten tomu věří a škodí pouze tělu, ne však duši. Pro ostatní je to však většinou cesta plná utrpení a odříkání, a tak se brzy energie ke změně  vyčerpá. Člověk trpí na těle i na duši, přestane se kontrolovat a začne se přejídat do doby, než podlehne další módní dietě.

vlaknina hubnutiHubnutí je tedy hodně " v hlavě", jde vůbec kila shodit?
Kila lze shodit relativně jednoduše, daleko obtížnější ale je si kila udržet. Na cestě za zdravým životním stylem je krásné to, že po ní můžeme kráčet a objevovat její tajemství celý život. Pokud z ní občas sejdeme, nevadí. A čím menší změny oproti našim návykům budeme dělat, tím je větší pravděpodobnost, že se na ni zase vrátíme. Nepropadejme zoufalství, pokud naše optimální váha nespadá do tabulek ideální váhy. Pokusme se udělat to, co v dané životní fázi, ve vztahu k našemu zdravotnímu a psychickému stavu, pohybovým možnostem, a dalším okolnostem přispěje k nejvyšší možné kvalitě života. Naučme se mít rádi své tělo - neprohubněte život.

 

Jak tedy na správné hubnutí? Zeptejme se odbornice na výživu Ing. Hany Málkové.
Abychom nejen zhubli, ale také si váhové úbytky udrželi, je důležité se naučit  sestavit si takový jídelníček, u kterého jsme schopni vydržet dlouhodobě.  Důležité je také nastavit si velikost porcí jídla odpovídající našemu dennímu režimu. Jídelníček by měl být takový, abychom neměli hlad, vyhovoval nám chuťově a byl vyvážený i obsahem živin. Určitě nemají smysl nějaké  striktní diety, u těch člověk vydrží jen chvíli a poté se vrací ke svým původním nevhodným návykům i kilům.

S nadváhou většinou souvisí i zvýšená hladina cholesterolu.  Je možné hubnutí a snižování cholesterolu dát do jedné diety?
Ano, pokud se jedná o mírně zvýšenou hladinu cholesterolu a zároveň má člověk nadváhu či obezitu, tak jsou doporučení v podstatě totožná. V první řadě redukovat hmotnost, tedy snížit celkový energetický příjem.  Za druhé zaměřit se na optimální zastoupení základních živin. Velkým pomocníkem, jak při hubnutí, tak při snižování hladiny cholesterolu je vláknina. Vláknina je jednou ze složek jídelníčku, která pozitivně působí na náš zdravotní stav. Je prokázáno, že lidé, kteří jedí hodně vlákniny, trpí civilizačními nemocemi daleko méně než ti, v jejichž jídelníčku je vlákniny málo. Vláknina má významnou roli v prevenci kardiovaskulárních onemocnění, obezity, diabetu II. typu a některých nádorových onemocnění.

Na rozdíl od řady jiných výrobků nejsou vlákninové doplňky jen marketingovým trikem výrobců...

Jak v našem organismu působí vláknina?
Vláknina je jednak rozpustná a jednak nerozpustná, oba typy mají trochu odlišné účinky. Nerozpustná vláknina působí jako jakýsi kartáč, který čistí naše střeva. Rozpustná vláknina na sebe váže vodu,  díky tomu zvyšuje a prodlužuje pocit nasycení. Rozpustná vláknina také snižuje vstřebávání cholesterolu z potravy  a váže žlučové kyseliny, díky tomu snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Mezi rozpustnou vlákninu se řadí například glukomannan.  Dosáhnout doporučeného příjmu vlákniny (30 g) je poměrně obtížné, proto nám mohou pomoci doplňky stravy, které mají jako jedny z mála v tomto případě opravdu význam.  Na rozdíl od řady jiných výrobků nejsou vlákninové doplňky jen marketingovým trikem výrobců, kteří často za drahé peníze prodávají neúčinné a nesmyslné přípravky. Nabídka vlákninových doplňků je široká, ale s ohledem na spojení konzumace vlákniny a dostatečný přísun tekutin je vhodné volit ty, co se rozpouští ve vodě.glukomannan vláknina twiggy

Zmiňujete glukomannan. Čím je glukomannan tak výjimečný?
Studie Evropské komise potvrdily, že glukomannan přispívá k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi a v rámci nízkoenergetické diety přispívá ke snížení hmotnosti.  Glukomannan je proto velkým pomocníkem při hubnutí, ať už v podobě nápoje nebo i v jiných  formách, ve kterých je na českém trhu k dostání. Pomáhá hlavně těm, kdo potřebují větší objem stravy. Glukomannan má obrovskou schopnost bobtnat a svůj objem
v žaludku zvýší až 200x, čímž vyplní žaludek a pomáhá vyvolat pocit sytosti, aniž by dodal zbytečné kalorie. Právě z důvodu bobtnání je velmi důležité glukomannan spojovat s dostatečným příjmem tekutin. Další výhodou je také již  zmíněný efekt na snížení hladiny cholesterolu. 

Máte osobní zkušenost s glukomannanem?
Mně osobně moc chutnají nápoje s glukomannanem, nápoje si pochvalují i mí klienti, pomáhají jim dosáhnout pocitu nasycení - sní potom méně. Při hubnutí je vždy nejdůležitější celková skladba stravy a životní styl obecně, ale tyto výrobky mohou být cenným pomocníkem, který tento celek vhodně doplní. 

S příjmem vlákniny souvisí i pitný režim, všichni radí pít a pít. Je to opravdu tak důležité?
Dodržování správného pitného režimu je velmi důležité pro správné fungování našeho organismu, o to více, pokud přijímáme větší množství vlákniny. Často však slýcháme ne zcela správné doporučení pít nejméně tři litry vody denně. Je sice pravda, že naše tělo potřebuje při běžném fungování denně přibližně tři litry tekutin, toto množství však nemusíme přijmout jen v nápojích. Spoustu vody přijímáme i formou potravin, například zeleniny, polévek,  mléčných výrobků apod. Při vhodně sestaveném jídelníčku stačí denně vypít cca 1,5–2 litry. Někomu však i toto množství dělá problém splnit. Pít je vhodné průběžně v rozumných dávkách během celého dne.

Děkujeme Ivě a Haně Málkovým.  Tento rozhovor je autorizován, bez souhlasu společnosti VitaSmart s.r.o., KiliTrade a.s. nebo Stob s.r.o. nemůže být upravován nebo užíván.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.